دانلود تحقیق درمورد نماز
با دانلود تحقیق در مورد نماز در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق نماز را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق نماز ادامه مطالب را بخوانید.
نام فایل:تحقیق در مورد نماز
فرمت فایل: word و قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل:16 صفحه
قسمتی از فایل:
مقدمه
هیچ وسیله ای مستحکم تر و دائمی تر از نماز برای ارتباط میان انسان با خدا نیست. مبتدی ترین انسان ها رابطه ی خود با خدا را به وسیله ی نماز آغاز می کنند. برجسته ترین اولیای خدا نیز، بهشت خلوت انس خود با محبوب را در نماز می جویند. این گنجینه ی ذکر و راز را هرگز پایانی نیست و هرکه با آن بیش تر آشنا شود جلوه و درخشش بیشتری در آن می یابد (حضرت آیت الله خامنه ای.)
انسان دارای یک سلسله گرایش های عالی است که به عنوان فصل ممیز انسان و حیوان تلقی شده، از آن به فطرت تعبیر می شود. گرایش به پرستش یکی از ابعاد چهارگانه ی فطرت محسوب می شود و به این معنی است که انسان در عمق ضمیر خود به صورت ناآگاهانه گرایش خاضعانه به سوی حقیقتی مقدس و برتر دارد. این گونه توجه و تقدیس و گرایش به موجودی والا و مقدس و خضوع در برابر آن که پرستش نامیده می شود نه تنها در نهاد هر انسان وجود دارد بلکه هدف آفرینش انسان به شمار می رود (سوره ی ذاریات، آیه56). بنابراین اگرچه همه ی نهادها در قبال شکوفایی این امر فطری و ترویج فرهنگ نماز به عنوان یکی از برترین جلوه های پرستش، مسئولیت دارند، خانواده و مدرسه به عنوان مهم ترین متولیان تعلیم و تربیت فرزندان کشور اسلامی رسالت بیش تری بر عهده دارند و تعامل این دو نهاد مهم نتایج موثری در پی خواهد داشت. برای تبیین کیفیت تعامل خانه و مدرسه می توان گفت که در تربیت دینی پنج مرحله به طور طبیعی و به صورت مستمر و منظم سپری می شود که می توان این مراحل را با مراحل رشد به قرار ذیل تطبیق داد و با پشتیبانی دو نهاد فوق الذکر به اهداف مورد نظر دست یافت.
1- مرحله ی انس دینی، دوره ی پیش از دبستان
اولین مرحله ی تربیت دینی انس دینی است. کودکان در سال های اولیه زندگی با مشاهده ی اقامه ی نماز، تلاوت قرآن و انجام فرایض دینی توسط اطرافیان، به تقلید از آن ها می پردازند. این تقلیدهای کودکانه به تدریج کودک را به سوی تعقلات دینی سوق داده، زیربنای معرفت دینی را فراهم می سازد. نقش خانواده در این مرحله از اهمیت خاصی برخوردار است. تشویق کودک در زمان تقلید حرکات نماز، شرکت در نماز جماعت، حضور در اجتماعات دینی و... در تقویت انس دینی تاثیر بسزایی دارد. در این مرحله وزارت آموزش و پرورش شایسته است که با اختصاص بخشی از مطالب جزوه های آموزشی مراکز پیش دبستانی به نماز، رسالت خطیر خود را در پرورش تربیت دینی کودکان ایفا کند و خردسالان را به صورت تشریحی و تصویری با نماز آشنا سازد.
2- مرحله ی عادت دینی، دوره ی دبستان
در این مرحله لازم است بر استمرار عمل کودکان نظارت شود. تکرار اعمال از جانب کودکان در این دوره علاوه بر نفوذ در شخصت آن ها، زمینه ی استواری و پایداری آن عمل را در روح و جان آنان فراهم می نماید. از آن جا که یکی از خصوصیات مهم دوره ی دبستان، عادت پذیری است، لذا بایسته است که مدرسه همت خود را در این دوره در ایجاد عادت های ارزشمند مصرف کند. اگر چه در سالهای اولیه ی این دوره برای پسران مطرح نیست، ولیکن از طریق حضور دانش آموزان در نماز خانه و اقامه ی نماز، نوعی عادت و استمرار بر عمل در آن ها به وجود می آید و آن عمل به صورت طبیعت ثانویه در سرشت کودکان جای می گیرد. یکی از دلایل تاکید انجام اعمال دینی بر مبنای اعدادی از قبیل چهل،هفتاد، صد و... همین تقویت عادت دینی است. در ضمن نباید از این امر غفلت کرد که آموزش مسائل شرعی در ارتباط با نماز به تدریج باید از همین دوره آغاز شود. نقش خانواده در این مرحله نیز در این مرحله بسیار حائز اهمیت است. زمینه سازی برای زودتر بیدار شدن در صبحگاهان و تاکید بر اقامه ی نماز در اول وقت از مهمترین اموری اند که خانواده با عنایت به آنها می تواند نقش خود را در این دوره به طور موثر ایفا کند.